Spaanse regering stelt wettelijke eisen aan klantenservice

De Spaanse regering heeft een wetsvoorstel ingediend om de klantenservice van grote (nuts)bedrijven aan wettelijke eisen te onderwerpen. Zij worden verplicht om een helpdesk en een klachtenprocedure te hebben.

De wet gaat gelden voor grote ondernemingen in nutssectoren als gas en water, maar ook voor banken en verzekeringsmaatschappijen.

Volgens het voorstel worden termijnen aan een wettelijk maximum verbonden. Zo moet een helpdesk 90 procent van de telefoontjes binnen een minuut beantwoorden.

Er komen externe controles om te waarborgen dat de bedrijven aan de nieuwe eisen voldoen.

Nederland

Het Nederlandse kabinet heeft als standpunt “dat we niet niet direct moeten overgaan tot nog meer wet- en regelgeving.. Wel zal ik de branche aanspreken op de kwaliteit van klantenservice en met hen bezien hoe dit kan worden verbeterd”, schreef minister Verhagen in december 2010. Hij stuurde toen een brief aan de Tweede Kamer. De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie schreef toen een brief aan de Tweede Kamer, in reactie op het eenmalige magazine ‘de Help’ van cabaretier Youp van ’t Hek en op moties over tarifering en wachttijden.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder markttoezicht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s