Consumentenautoriteit wil zich richten op telemarketing, webwinkels en reizen

De Consumentenautoriteit stelt voor zich de komende jaren te richten op drie aandachtsvelden:

  • misleidende en agressieve telemarketing
  • leverings- en betalingsproblemen bij webwinkels
  • intransparantie van prijzen in de reisbranche

Dit blijkt uit de voorgenomen agenda van de Consumentenautoriteit voor 2012-2013.

Vooronderzoek

Nieuw in de agenda is dat de Consumentenautoriteit ook twee gebieden voorlegt waarop zij “vooronderzoek” wil verrichten. De toezichthouder is van plan problemen in kaart te brengen naar consumentenproblemen in de telefoniesector en naar online games.

“Het doel van een vooronderzoek is om naar aanleiding van signalen die duiden op mogelijke sectorbrede consumentenproblemen een marktscan uit te voeren, die de Consumentenautoriteit in staat moet stellen inzicht te krijgen in de aard en omvang van consumentenproblemen die zich in een specifieke markt voordoen. Op basis van de uitkomsten van dat onderzoek kan de Consumentenautoriteit bepalen of ingrijpen in die markt geboden is.”

Reacties

Tot 23 november kunnen reacties worden gegeven. De aandachtsgebieden komen voort uit gesprekken met maatschappelijke organisaties en uit meldingen bij ConsuWijzer.

“De Consumentenautoriteit meent dat deze problemen prioriteit moeten krijgen om aangepakt te worden.” Begin 2012 presenteert de Consumentenautoriteit de definitieve agenda voor de komende twee jaar.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder markttoezicht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s